Gruppesnak om designprocessen

 

Gruppesnak om designprocessen


Vi fik udleveret en kuvert, hvor der lå 5 overordnede faser i designprocessen på store stykker papir: 


idealisering

idegenerering

ideafprøvning

produktrealisering

evaluering 

opgaven var at placere/rangere dem i overskrifter og i en særlig rækkefølge, for derefter at koble ord, der stod på mindre stykker papir.

Vi endte hurtigt med at diskutere, at vi manglede en fase, der skulle navngives: forforståelse. Her handler det om, at eleverne får italesat, hvad de allerede ved om f.eks. et design, et materiale osv. 

Derefter var vi også ret enige om at placere "evaluering", som en overordnet overskrift over alle de andre designprocesser, da man kan evaluere på mange planer og faser - undervejs (formativt) og flere gange, modsat den summative evaluering, der mere vurderer et endeligt resultat. 




Det var en fin øvelse, som vi talte om, med fordel kunne bruges i en "elevvenlig" udgave til valgfaget i HDS med det formål at få eleverne til at forstå, hvordan de arbejder i designprocessen hver især og hvad begreber som f.eks. innovation betyder.







Kommentarer