Design en skammel

Design en skammel


Første designopgave i sløjd var at bygge en skammel i træ. Man kan starte designprocessen op på mange måder, men for at prøve (næsten) alle led igennem, så gik jeg slavisk frem på listen 📃 
I min analog porte folio har jeg indsat mine skitser, arbejdstegninger og billeder af endeligt produkt. 
Herunder er designprocessen beskrevet mere detaljeret.

Researchfasen

I studiegruppen lavede vi først en fælles brainstorm inden vi hver især gik videre med at se på "skamlens" historie og oprindelse.



Idegeneringen

Jeg startede med at beslutte mig for en persona: børn i alderen 6-9 år (indskolingsbørn)

For at skubbe idegenereringen i gang prøvede jeg først at trække 4 kort fra dialoogle 📺


På første billede ser man to mennesker, der står med ryggen til beskueren og kigger på en solnedgang. Der er stadig et strejf af den blå himmel og billedet summer af hygge og idyl på (måske) en sommeraften. 

Billedet giver mig associationer til: Samhørighed, fællesskab, glæde, ro, stilhed, fordybelse. 




På billede nr. to ses knapt en fjerdedel af kloden set fra rummet af. Vi er tæt på og alligevel langt fra. 

Mine associationer: vi har alle plads her, vi skal passe på vores jord, vores levested. Fascinerende, enorm, fantastisk, flot, stor. 


Billedet fortæller om en rude, der er knust på en vinduesrammer på et hus, der kunne se ud som en højere bygning i en by. 
Jeg tænker på: skrøbelighed, se igennem, gennemsigtighed.





Billedet forestiller en storby i henholdsvis dag og nat. 
Jeg tænker: mange mennesker, uro, larm, kaotisk stemning.

Idéerne tog jeg med i mine overvejelser om, hvordan min skammel kunne være.

Persona
Der findes forskellige modeller, der hjælper én til at se på ens målgruppe. 
Jeg brugte:
"Spot en bruger"  📃 
"Persona skabelon" 📃


Moodboard
Med min persona i tankerne lavede jeg et moodboard, som kunne bidrage til min idegenerering. 📃


Omvendt brainstorm (Hvad ville være en virkelig dårlig ide?)
skarpe kanter
ubehagelig at sidde på
skrøbelig
for høj til børn
tre-benet

- en omvendt brainstorm er en anderledes og sjov måde at brainstorme på idéer, man på ingen måde ønsker - altså det modsatte. Dermed får man tydeligt at se, hvad der i såfald kunne være gode idéer. 

Skitser og arbejdstegninger har jeg tegnet ind i analog port folio.

Bearbejdsningsfasen

Jeg brugte en tallerken til at måle op på spånpladen, der skulle blive sædet til min skammel. 
Den blev i diameter 24,5 cm.






Så var det tid til at slibe og gå videre med udskæring af stykker til saven (rammen), der skulle monteres under sædet.
2 stykker af 14 cm. og 2 stykker af 16 cm. Bredden er 2 cm.






Med båndsaven gik det hurtigt at skære de fire ben til:











Alle stykkerne er klar - nu skal skamlen samles!!




Først gik jeg i gang med at montere stykkerne til saven (rammen) under sædet. 
Jeg fandt dyvler af 8mm. og bor i samme størrelse samt en dyvelstikker, da jeg havde planer om at øve "usynlige dyvler". Jeg tog udgangspunkt i denne video fra Linå 📺


Ved første forsøg målte jeg dyvlerne til 3,5 cm og tænkte derfor at bore 1,75 cm ned. Det duede imidlertid ikke - jeg fik ikke boret langt nok ned og kunne ikke få træstykkerne ned mod hinanden. 
I andet forsøg tænkte jeg at overlæggeren kun skulle bores 1 cm. ned (da træet var 2 cm tykt) og underliggende fik så et hul på 2,5 cm og det hjalp. Jeg er stadig nysgerrig på, hvordan jeg får samlingen helt tæt. Så det glæder jeg mig til at få respons på. Jeg er nok for "fedtet" med min boringer i de lange stykker.


Jeg markerer her med platboret, hvor der skal bores.



Jeg bruger et stykke hjælpetræ til at lægge overliggeren på, så den passer præcist til underlæggeren. I de to borede huller sætter jeg to dyvelstikkere og presser træet let hen over, så de kan markere, hvor jeg nu skal bore. 





Et eksempel på en samling, der ikke kunne slås helt tæt... Refleksion: en anden gang vil jeg bore længere i "underlæggeren".


Andet forsøg...


Samlingerne på saven/rammen blev stadig ikke helt så tæt, som jeg ville have. Jeg er for forsigtig med boret - der skal bores dybere en anden gang. Da jeg var tidspresset måtte jeg til sidst acceptere resultatet.


Derefter skulle benene monteres. Jeg limede først og lod skamlen stå under spænd i 5-10 min. Herefter borede jeg for og skruede herefter skruer i.



Det var oprindelig planen at montere sædet med små beslag skruet på nedefra, så der ikke var nogen synlige samlinger foroven. Det var imidlertid svært at komme ind med skruetrækker/maskine, så jeg sadlede om...


I stedet borede jeg ud til 4 dyvelsamlinger. Dyvlerne saves i passende længde med.....












Idéen bag designet var, at børn i de små klasser kunne bruge skamlen til samlinger i rundkreds ved f.eks. højtlæsning, men at skamlen også skulle invitere til leg. Det har jeg givet et par eksempler på her, hvor at man skal forestille sig 20 skamler, der alle har forskellige dyrefødder og puder i dyreprint, så børnene selv kan skabe nye fantasidyr. De kan sidde og lege med f.eks. halen (mange børn kan lide at dimse med noget i hænderne og en hale larmer ikke : )) eller en finne eller hvad man nu kunne finde på at sy.






Evaluering

Dét, der udfordrede mest, var klart at lægge en plan for, hvordan de enkelte dele på skamlen skulle samles. 

På mestringsgrafen er det tydeligt at se, at jeg langt hen ad vejen har følt mig "klædt på" til opgaven. Alligevel har der været nogle "bump på vejen", som jeg herunder lige vil fremhæve:

Nr. 9 er et dyk nedad, fordi jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle lave afprøvninger - en anden gang vil jeg spørge om mere hjælp. 

Nr. 10 er et dyk nedad, fordi jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle gribe det an at tegne en arbejdstegning - har ikke prøvet det før. Og så vidste jeg heller ikke, hvordan jeg skulle planlægge min bearbejdningsfase. 

Nr. 18, 19 og 20 er et dyk nedad, fordi udmålingen til dyvelsamling af rammen ("saven") var svær, boring/udmåling var ligeledes svær og den endelige samling. 




Mit slideshow fra min fremlæggelse af skamlen 📃



Kommentarer