Logo og stoftryk

Tegneopgave i grupper med efterfølgende Logo-opgave:

  • tegn dine initialer og inkorporer et dyr 
  • efter noget tid, send din tegning til sidemakkeren til højre, som så tegner videre på initialtegningen - bytte efter lidt tid på samme måde og så en sidste gang.





  • herefter inddeling i to hold: ét gik med vores sløjdlærer, Lars, i træsløjd og fik instruktion i dekupørsaven og savede herefter logo-tegningen ud. Det andet hold blev hos Bolette og lavede først stoftryk på bomuldsstof og derefter sys stoffet sammen med f.eks. kastesting eller tungesting med pladevat imellem.

Mit tryk endte med at være inspireret af min store hobby: artjournaling 🔎. Jeg slap simpelthen tanken på, at dette skulle munde ud i "en syet ting" og legede blot med farverne. 

Maling: 


Refleksion:

Jeg bemærkede, at flere havde svært ved at tegne på andres tegninger - det er lidt grænseoverskridende at skulle ændre på, hvad andre har skabt måske eller også er man nervøs for at styre tegningen i en anden retning end den var tiltænkt? 
Af en eller anden grund havde jeg det fedt med opgaven, men jeg elsker bare generelt at tegne. 
Til gengæld blev jeg udfordret i ikke at kigge efter noget på mobiltelefonen at tegne efter... altså finde et billede af f.eks. den giraf, som jeg forsøgte at tegne omkring "k'et". Så jeg måtte "grave dybere" i min hukommelse i forhold til at huske på: "hvordan ser en giraf egentlig ud?" og det synes jeg altid er fedt: at komme lidt ud af sin komfortzone :)
At min giraf så alligevel med sine horn kom til at ligne mere et dådyr, det er en anden sag :)

Efterfølgende har jeg selv tænkt, at lige præcis en giraf og en slange er to modsatrettede dyr - en koldblodig og en varmblodig/ en reptil og et pattedyr osv. Og det er egentlig meget sjovt at tænke netop modsætninger/kontraster ind i designprocesser. Her er det opstået helt ubevidst.  




Første skridt i syprojektet blev at fiksere stofmalingen ved at stryge stoffet, så malingen hærdede. 



Derefter skulle jeg have den oprindelige skitse til at være brugbar til at sy. Jeg brugte et stykke madpapir til at tegne over skitsen, så jeg kunne forstørre enkelte dele af motivet. 




Herefter skulle motivet klippes ud - jeg lagde stoffet dobbelt og klippede gennem begge lag.



Efter stoffet var klippet ud, skulle der også klippes et stykke tilsvarende af pladevat, der skulle imellem de to stoflag og så fik giraffen lige et par øjne med poscatusser.






For at give projektet funktion valgte jeg at lave en lille nøglekæde til den i japansk fletning (også kaldet kumihimo)
I 2015 lavede min datter en tutorial, hvor hun viser, hvordan man laver sin egen papskive, sætter snorene i og fletter 🔎 

Efter at have bukket bomuldssnorene rundt om nøgleringen kan man vælge at slå en knude - det fortrød jeg, at jeg gjorde, for man kan sagtens flette uden knuden, når der sidder en nøglering på. Garnet skubbes ned igennem hullet med f.eks. en saks.




Til japansk fletning skal man på papskiven lave 8 hakker, men kun flette med 7 tråde og da jeg bukkede snorene omkring nøgleringen var jeg i overtal af snore, som jeg blot klippede af inden jeg begyndte at flette. 


Fletteteknikken er kort fortalt:

Hav det ledige hak ind mod maven. Tæl fra højre forneden og op til 3 og flyt den tredje snor ned til det ledige hak. Roter papskiven (med uret) og tag igen 3. snor fra neden og flyt til det ledige hak osv.





Det var vigtigt for mig, at nøglekæden kunne holde godt, så den blev for en sikkerheds skyld syet fast med stikkesting efterfulgt af tungesting, som selv projektet blev syet sammen med.




Til sidst fik øjnene lige et par hvide reflekser med hvid poscatus.



Kommentarer