Sy en beholder

 Opgave 

Sy en beholder med hanke, lommer og dekoration.




Valg af beholder

Jeg vidste meget hurtigt, at jeg ville sy en sytaske, der skulle være rund og stor, så den kan rumme alle mine materialer og redskaber, når jeg er på farten. Først og fremmest har jeg brug for at have alle mine ting samlet ét sted.

Først tænkte jeg, at jeg i min researchfase skulle finde ud af, hvad andre vil synes er godt at have med på farten og hvilke funktioner en sådan taske skulle indeholde, så jeg spurgte på Facebook.


Research

Jeg søgte først hjælp hos sykyndige damer i Facebookgruppen: "Sy med genbrug" og her er, hvad jeg fik af svar på mit spørgsmål:










Det er altid skønt med kreative fællesskaber, hvor man kan få hjælp og jeg synes, at jeg fik nogle gode tips, som jeg vil tage med i min designproces. 

Jeg spurgte efterfølgende lærergruppen: "Håndværk og design" og fik også her gode svar på samme spørgsmål, som er dokumenteret i min analog port folio.


Moodboard

På mit moodboard har jeg fundet eksempler på runde opbevaringsmuligheder for håndarbejdsting - primært søgt på pinterest

Mit moodboard skulle gerne udtrykke: sommer, genbrug, høj funktionalitet. 



I min research søgte jeg også på forskellige typer af lomme, for en lomme er ikke bare en lomme. Jeg har tænkt meget over formål, fuktion og udseende på de lommer, jeg vælger til min sytaske.

Jeg er ikke faldet over én side, men mange, som viser forskellige måder at sy lommer på og jeg er endt med 3 slags lommer til min sytaske. 

Jeg savner navnene/fagordene for de enkelte typer lommer og har ikke kunnet finde en side, der har dem alle med. 

Lomme, metode 1, som skal være udenpå tasken. 🔎 

Lomme, metode 2, som skal være gennemgående inde i tasken med opbevaring af sakse, små punge til syting m.m. og ligne lidt denne:


Og denne 🔎 

Lomme 3, som skal sidde udvendigt på tasken til nøgler, mobil, rejsekort, som man hurtigt skal kunne finde frem. 



På Tik Tok fandt jeg denne tutorial 📺

Hvis tiden er til det, så gad jeg godt have sådan en sytaske liggende i den store taske, med stofrester i:


Jeg tænker, at de udvendige lommer skal være lukkede, så tingene deri er beskyttede for vind og vejr, da jeg tit rejser med det offentlige, når jeg skal til kreative events.

Mock up

En mockup er en målfast model af et produkt man gerne skabe af et andet materiale end det mockup'en er lavet af. 
Jeg har valgt at lave en mockup i papir i de rigtige mål, da jeg så kunne forhold mig til størrelsen og lommernes placering og størrelse med mere. Så mock up'en fungerer som en slags forberedelse til syningen. 

💭En anden på holdet havde syet en mockup i plastik - det har jeg slet ikke tænkt på, men det vil jeg da gøre en anden gang, for materialet vil opføre sig næsten som det kraftige stof, som jeg vil sy med.
   






Plan for realiseringen

Planen: Sytasken skal syes, som hvis der blev lavet 2 tasker. En inder- og en ydertaske. Ydertasken syes i patchwork i forskellige aflange denimstykker. Inderstof, lommer og for skal syes af skjorter/bluser i blå nyancer.

Først forberedes alle elementer: yderstof, inderstof, inderlomme (metode 2), yderlommer (metode 1 og 3)
  1. Sy et stort stykke stof som yderstof af forskellige stykker af denim fra cowboybukser. 100 x 37 cm.
  2. Klip yderstoffet bund ud og forstærk med vliseline.
  3. Klip inderstof ud. 100 x 37 cm
  4. Klip inder stoffets bund ud - samme størrelse som yderstof.
  5. Klip inderlomme - skal være lang, så der kan laves mange lommer. Påsyes på inderlommen. 
  6. Sy 2 lommer med metode 1 på yderstoffet.
  7. Klip 1 cargo lomme ud til front, metode 3. Påsyes på yderstoffet.
Når alle lommer er på plads, kan der fortsættes således:
  1. Klip 2 hanke af to lange stykker denim - mål efter skulder/arm.
  2. Klip posestof ud og sy løbegang til snor. Skal måle 100 cm. i bredden og påsyes foroven med hanke, når yder- og indertaske skal syes sammen.
Tasken samles ret mod ret og syes sammen som to tasker indeni hinanden - husk åbning i bunden til at vende tasken til sidst.

Materialer: gamle jeans i denim, forskellige bluser i bløde bomuldsstoffer.

💭Jeg havde først fundet alt tøjet i vores lokale tøjbyttebod, men da jeg begyndte at klippe i denimbukserne opdagede jeg, at det var stretchbukser, som ikke er anvendelige i en taske, da stoffet kan give sig. Så jeg måtte lige hurtigt forbi den lokale Røde Kors forretning og købe de bukser, jeg havde brug for.
 


Jeg valgte bluserne herunder pga. de blå nyancer, som passede godt til denim og fordi de samtidig havde nogle anderledes mønstre, som jeg tænkte ville gå godt til min plan om dekoration på tasken.


Inden jeg gik i gang for alvor lavede jeg lige to afprøvninger af de planlagte lommer, som jeg gemmer i min analog porte folio: 






Her er planen udført og vist i billeder:

1. Yderstof er her syet sammen til et langt stykke.


2. Her får yderstoffet forstærkning med vliseline.



3. og 5. Inderstof og dens lommer

Fra en af skjorterne fandt jeg en lille strop, som jeg syede på inderstoffet, så det kan holde ting, som nøgler osv. 
Yderstoffet er syet i et langt stykke fra en blød denimskjorte. Lommen har fået vliseline til afstivning og en anden skjorte er klippet til lommerne for.  






Yderstoffets bund er klippet ud efter et grydelåg, som jeg havde liggende (mockupen er målt efter samme grydelåg) og får vliseline for at forstærke stoffet. 


4. Inderstoffets bund klippes i samme størrelse - blot uden forstærkning, da foret skal føles mere blødt.



6. Her ses de 2 lommer med metode 1


På de følgende billeder ses lommerne på vrangsiden - jeg har med vilje lavet 1 lomme mindre, da jeg har brug for en lomme til mit rejsekort, som jeg hurtigt skal kunne "fiske op". 
Den anden lomme kan indeholde mine nøgler.





Sådan ser yderstoffet foreløbig ud med de 2 lommer.





7. Cargolommen

Planen var egentlig at dekorationen skulle være ved siden og rundt om lommerne på yderstoffet, men jeg fik så den ide at pynte cargolommen med en applikation af en sommerfugl. 

Her har jeg lagt lommen fra min mockup - tog den af, den jeg glemte, at jeg allerede havde lavet mønster at klippe efter. 



Jeg valgte et mørkere stykke denim, som jeg synes er en god kontrast til det ellers meget lyse yderstof.




Lommens "klap" er færdig her:


Undervejs havde jeg problemer med at få lommen til at se helt rigtig ud, da denimstoffet var for tykt. Jeg fik derfor taget nogle af resterne fra bluserne og syet om til en lomme. Jeg valgte at hive stoffet lidt ind for oven, så lommen endte med at blive lidt smallere for oven end for neden, da den skulle passe til lommens klap.

Der skulle flere forsøg og afprøvninger til, før at jeg fik cargolommen på plads og selv til sidst blev den ikke helt som min fine prøve fra min analog portfolio.



Lommen endte med at få dette udtryk, som jeg egentlig "bare" accepterede til sidst. Dels også fordi jeg var ved at "løbe" tør for stof.






Tid til dekoration på yderstoffet

Pyntestoffet (bluserne) blev klippet op i mindre stykker og fik strøget vliseline på.









Jeg skulle finde på en metode til at lave en skabelon til blomsterblade i den størrelse, jeg gerne ville have. Det gjorde jeg som vist på billederne:









Første blomst færdig - jeg applikerede den på denimstoffet med tætte zik zak sting og afsluttede med at sy en knap på i midten i hånden med synål.




Hanke

Hanke er syet af rester fra cowboybukserne, som først måles ud i rette bredde og syes sammen til to lange strimler, der efterfølgende syes ret mod ret til et rør, som vendes med... i mit tilfælde var en pensel min ven :)







Her sætter jeg hankene fast med nåle på yderstoffet.



Sammensyning "take one"

Når jeg skriver "take one", så er det fordi, at da tasken var endeligt på plads var jeg ikke helt tilfreds:
- Én af hankene var ikke syet rigtigt på og foret var heller ikke kommet rigtigt med - så jeg måtte vende tasken igen, pille op og sy den sammen en gang mere. 
- Pladevattet i siderne pillede jeg ud, da det fyldte for meget i forhold til den funktion det skulle have - afstive tasken, så den kunne stå selv. Så ud med det igen.





Først syede jeg pladevat rundt i kanten på yderstoffet. 



Her er det øverste stykke til "poselukningen" påsat - klar til sammensyning og hanken nedenunder.






Sammensyning "take two" - justeringer

Her har jeg åbnet tasken og klippet pladevattet af siderne og påsyet den hank og det stykke i foret, der ikke var fastsyet ved første sammensyning.




Så blev tasken færdig!







Justeringer og refleksioner

- Hankene fik fyld med bamsevat.

- Cargo lommen blev bredere forneden end foroven og i andet stof, end jeg oprindelig havde klippet ud - denim var for hårdt at forme.

- jeg har brug for at finde noget, der kan afstive en taske, som ikke er vliseline - et hårdere materiale. 

- det var meget givende at afprøve lommer inden jeg syede det endelige projekt. Cargo-lommen var klart den sværeste.

Kommentarer