Min undervisning

Hvad underviser jeg i?


I år (2022-2023) underviser jeg: 

7. årgang i HDS

8. årgang i HDS valgfag (prøvefag)

Derudover har jeg engelsk på 7. årgang og dansk på 9. årgang samt nogle ressourcetimer (to-lærertimer).


Sidste år underviste jeg:

5. årgang i TEMA (blandingsfag: billedkunst, musik og hds)

7. årgang i HDS

7. årgang

Derudover havde jeg dansk, engelsk, kristendom på 5. årg. og billedkunst på 8. årgang samt et kreativt valgfag. 


Jeg har undervist i "den bløde del" i mange år og kun snust en lille smule til "den hårde del", da en makker somregel har været uddannet sløjdlærer og så har det været nærliggende at han/hun tog sløjddelen af faget.


Mit valghold


Vi har haft et udfordrende år (2021/2022), hvor vi har været ramt af corona-restriktioner, ombygning (ingen adgang til faglokaler) samt besvær med at få materialer, mandefald i lærerkapacitet, portaler der ikke var forhandlet på plads, så årsplanerne skulle ændres og så videre. Men som det folkefærd, vi nu er, os lærere, så er vi gode til at være omstillingsparate og navigere i kaos nogle gange og stadig formå at lave fremragende undervisning for vores dejlige elever :)

Jeg har 18 elever alene og det er andet år, at jeg underviser i trædelen i HDS. 

I 2023 skal mit hold til prøve i faget og det er jeg på mange planer MEGET spændt på.


Træprojekter 

Som introduktion til træsløjd og til at bruge stemmejern, træhammer, sandpapir osv. skulle eleverne lave et skærebræt til at skære hasselbagte kartofler. 

Opgaven: 

- mål 8 cm op på et --- bredt stykke fyrretræ. Sørg for at gå udenom knaster. Sav lige over med fuksvansen. 

- brug en skabelon (den gav jeg dem) til at tegne ovalen op på træklodsen.

- Hug først en rille hele vejen rundt og indenfor stregen,  så du ikke kommer for langt ud til kanten




Refleksion: 

Jeg synes, det lykkedes at lære mine elever:

- at gå stille frem (de fleste) og skære lag efter lag

- være opmærksom på knaster i træet

Af mangel på viden fik jeg kastet mine elever for hurtigt ud i projektet, så jeg ikke fik lært dem:

- mere viden om fyr og dets begrænsninger og muligheder 

Det er blødt træ og der skal ikke meget til at skære noget fra, så det er små bevægelser og hug med stemme- og drejejernet. Mange af drengene var "for fjollede" og bankede bare løs, så de ødelagde flere klodser og måtte starte forfra.

Før ferien havde jeg igangsat vores andet projekt i træ: byg en strandstol og design et ryglæn. Dette forløb er vi langtfra færdig med, så det tager vi op her igen på 8. årg.

Her er foreløbigt billeder af opstarten:




Hjælpen fra en dygtig kollega var guld værd, da jeg skulle kaste mig ud i projektet her. Vi brugte et par eftermiddage på at lave en model af den strandstol eleverne skulle lave efter. 

Her er billeder af processen:



















Og billeder fra da eleverne gik i gang:


Jeg havde glemt, hvordan min kollega og jeg fik sat stolen, så vi kunne måle siddestykket med mellemrum - men en kvik elev fandt på sin egen måde :)



Her sliber en elev på tværs af årerne - det blev jeg først gjort opmærksom på af en kollega efterfølgende, så det skal jeg huske dem på: at slibe MED årerne.




HDS 7. årgang  


Nyt hold, hvad så? Hvordan får man "åbnet faget op" for eleverne? 

Vi har netop startet et nyt hold op i HDS på 7. årg. (ikke valgholdet) og som en opstart og en måde ligesom at åbne faget lidt op på, så kom vi på den ide at lave aktiviteten: quiz og byt med først redskaber og materialer fra "det bløde værksted" og dernæst "det hårde værksted". 

Formålet:

- at opdage, hvor mange fagord og materialer, man kender

- at opdage, hvilke redskaber og materialer, man slet ikke kender

Eleverne fik helt sikkert vakt deres nysgerrighed på både redskaber og materialer og under aktiviteten opstod en god snak både mellem eleverne og mellem dem og jeg omkring begreberne. Mange gik fra timen med mere viden om, hvad der er i lokalerne. Aktiviteten kan sagtens tages frem på et senere tidspunkt, så eleverne kan se, hvor meget de nu ved. 

Quiz og byt flashcards til håndarbejde📃

Quiz og byt flashcards til sløjd 📃 



Tema på 5. årgang
Tema er på vores skole et "blandingsfag" af billedkunst, musik og hds

Eleverne skulle først læse om og se nogle videoer om det at være garder og Den kongelige livgardes historie.
Herefter arbejdede de enten i sløjd eller håndarbejde med henholdsvis: udsavning af garderen i fyrretræ og filte et flag og "bjørneskindshue".  








Både de små og store elever elsker, når jeg poster noget fra undervisningen på de sociale medier og specielt på tik tok følger de med :) 🔎








Kommentarer